50 Χρόνια από την ημέρα που ο άνθρωπος ύψωσε το ανάστημά του στο διάστημα

Posted: 12/04/2011 in World


Στις 12 Απρίλη 1961 η Σοβιετική Ενωση έστελνε τον πρώτο άνθρωπο στο Διάστημα, τον κοσμοναύτη Γιούρι Γκαγκάριν.

Αν η εκτόξευση του Σπούτνικ, το 1957, ήταν η απαρχή της διαστημικής εποχής, το ταξίδι του Γκαγκάριν ήταν το κυριολεκτικό ανέβασμα του ανθρώπου στα άστρα.

Απέδειξε ότι ο άνθρωπος όχι μόνο μπορεί να σπάσει τα δεσμά της βαρύτητας με τις μηχανές του, αλλά και να ζήσει στο αφιλόξενο περιβάλλον του Διαστήματος.

Η πρωτοπόρα και ηρωική πτήση του Γκαγκάριν, συγκλόνισε όλον τον κόσμο, ως ένα ακόμα εκπληκτικό επιστημονικοτεχνολογικό επίτευγμα, που άνοιγε νέους ορίζοντες στην ανθρωπότητα και ταυτόχρονα μια απόδειξη ότι το πρώτο κράτος των εργατών και των συμμάχων τους μπορούσε να νικήσει τον ιμπεριαλισμό ακόμα και εκεί που φαινόταν αυτός να έχει το απόλυτο πλεονέκτημα, λόγω της συσσώρευσης πλούτου και εγκεφάλων, από την καταλήστευση των λαών.

Με την πτήση του αυτή, ο Γκαγκάριν, έγινε αιώνιο σύμβολο του δυναμισμού και του πρωτοποριακού και φιλειρηνικού χαρακτήρα του σοσιαλισμού, που κατέγραψε πολλές πρωτιές στην εξερεύνηση του Διαστήματος, με επανδρωμένες και αυτόματες αποστολές.

Μέσα στο διαστημόπλοιο «Βοστόκ 1», ο υποσμηναγός της πολεμικής αεροπορίας της ΕΣΣΔ, Γιούρι Αλεξέγιεβιτς Γκαγκάριν έκανε μια περιστροφή γύρω από τη Γη σε ύψος 302 χιλιομέτρων, ταξιδεύοντας για 108 λεπτά με ταχύτητα περίπου 30.000 χιλιομέτρων την ώρα.

Ηταν ο πρώτος που είδε με τα μάτια του πόσο όμορφος, αλλά και εύθραυστος είναι ο πλανήτης μας, αυτή η υδάτινη σφαίρα που στροβιλίζεται μέσα στην άβυσσο.Ο Γκαγκάριν έγινε σύμβολο. Εγραψε το όνομά του και το όνομα της σοσιαλιστικής του πατρίδας μια για πάντα στ’ αστέρια. Πολλοί ακολούθησαν, εξίσου σπουδαίοι και ηρωικοί, αλλά όπως συμβαίνει συνήθως, όλοι θυμούνται εκείνον που άνοιξε το δρόμο, εκείνον που πήγε εκεί που κανείς δεν είχε πάει μέχρι τότε. Ο Γκαγκάριν δεν ήταν απλώς ο τυχερός πρώτος. Ηταν άξιος γι’ αυτή την πρωτιά από την αρχή ως το τέλος. Ζυμωμένος και εμπνευσμένος από τον αγώνα της σοβιετικής εξουσίας να μεταμορφώσει την καθυστερημένη καπιταλιστική πατρίδα του σε μια σύγχρονη και ισχυρή χώρα, χωρίς εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, αξιοποίησε με τον καλύτερο τρόπο τα μέσα που του έδωσε για να πετάξει ψηλά, ψηλότερα από κάθε άλλον και να γυρίσει πίσω, προσφέροντας σε ολόκληρη την ανθρωπότητα σημαντικές γνώσεις.

 

Ο Γκαγκάριν γεννήθηκε στις 9 Μάρτη 1934 στο Κλούσινο, ένα χωριό 160 χιλιόμετρα δυτικά της Μόσχας. Ο πατέρας του ήταν εργάτης και η μητέρα του αγρότισσα και δούλευαν μαζί σε ένα κολχόζ. Ηταν το τρίτο από τα παιδιά της οικογένειας. Κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου, οι ναζί κατάσχεσαν το σπίτι τους και πήραν τις δύο αδερφές του. Ο Γιούρι βοήθησε τους γονείς του να σκάψουν ένα όρυγμα όπου έζησαν μέχρι το τέλος του πολέμου.

Στιγμές πριν την εκτόξευση

Μετά το εξατάξιο γυμνάσιο, όπου ο Γιούρι διακρίθηκε στα μαθηματικά και τη φυσική, πήγε σε τεχνική σχολή και δούλεψε σε χυτήριο. Ενάμιση χρόνο μετά μπήκε στο τεχνικό πανεπιστήμιο του Σάρατοφ. Στον τέταρτο χρόνο, του δόθηκε η ευκαιρία να γίνει πιλότος. Πέταξε μόνος του για πρώτη φορά το 1955. Ο εκπαιδευτής του, Ντ. Μαρτιάνοφ, διαπιστώνοντας τις ικανότητές του πρόβλεψε ότι «θα γίνει ένας θαυμάσιος πιλότος». Τόσο τον είχε συναρπάσει η πτήση, που ο Γκαγκάριν πέρασε ένα καλοκαίρι μέσα σε μια σκηνή δίπλα στο αεροδρόμιο.Με συμβουλή του Μαρτιάνοφ, ο Γκαγκάριν κατατάσσεται στη Σοβιετική Πολεμική Αεροπορία και πηγαίνει στη σχολή του Σώματος στο Ορενμπουργκ. Εκεί μαθαίνει να πετάει αεροπλάνα «Μιγκ», αλλά γνωρίζει και την αγαπημένη σύντροφο της ζωής του, τη Βαλεντίνα (Βάλια) Γκοριάτσεβα, που σπούδαζε νοσοκόμα στην ίδια πόλη.

Μαγνήτης το Διάστημα

Από τη στιγμή που έμαθε για τους «Σπούτνικ», ο Γκαγκάριν έβαλε στόχο να συμμετάσχει στο διαστημικό πρόγραμμα της Σοβιετικής Ενωσης και άρχισε να βάζει στο χαρτί τις ιδέες του για διαστημόπλοια, ιδέες που βασίζονταν στη μελέτη του μεγάλου της αστροναυτικής Κονσταντίν Τσιολκόφσκι, έργα του οποίου είχε διαβάσει ακόμα όταν βρισκόταν στην τεχνική σχολή.
Το Νοέμβρη του 1957, σε ηλικία 23 ετών, ο Γκαγκάριν αποφοιτά σαν αριστούχος από το Ορενμπουργκ και αποκτά το βαθμό του υποσμηναγού. Τη μέρα εκείνη παντρεύεται την αγαπημένη του Βάλια.

Η κάψουλα «Βοστόκ 1» με έντονα τα σημάδια της πυρακτωμένης επανεισόδου της στην ατμόσφαιρα

Η πρώτη του τοποθέτηση σαν πιλότος μαχητικού ήταν σε μια βάση στην Αρκτική. Ενόσω βρισκόταν εκεί, το 1959, η ΕΣΣΔ εκτόξευσε το μη επανδρωμένο διαστημόπλοιο «Λούνα-3», που φωτογράφισε για πρώτη φορά την αθέατη από τη Γη πλευρά της Σελήνης. Ο Γκαγκάριν κατάλαβε ότι η επανδρωμένη πτήση δεν ήταν μακριά. Υπέβαλε τα χαρτιά του για να ενταχθεί στο πρόγραμμα εκπαίδευσης κοσμοναυτών και μόλις η αίτησή του έγινε δεκτή, μετακόμισε μαζί με τη γυναίκα του και τη μικρή κορούλα του Λένοτσκα στην Πόλη των Αστρων, που κατασκευάστηκε κοντά στη Μόσχα ειδικά για τους κοσμοναύτες.Ο Γκαγκάριν υποβλήθηκε σε εξαιρετικά δύσκολη εκπαίδευση, σωματική αλλά και ψυχολογική. Υπέμεινε μακρές περιόδους απομόνωσης μέσα σε περιορισμένο χώρο, πειράματα έλλειψης βαρύτητας, αντοχής σε υψηλές θερμοκρασίες και δοκιμαστικές πτήσεις υπό ψυχολογική πίεση. Σε μια δοκιμή, έπρεπε να λύνει διαφορικές εξισώσεις, ενώ από τα μεγάφωνα ακούγονταν διάφορες «λύσεις».

Αφοβα για το άνοιγμα του δρόμου

Οταν έμαθε ότι επιλέχτηκε να είναι ο πρώτος άνθρωπος που θα αποπειραθεί το επικίνδυνο ταξίδι στο Διάστημα, συζήτησε το γεγονός με τη Βάλια όλη τη νύχτα. «Γιατί εσύ;», τον ρώτησε η γυναίκα του, αλλά το πρωί του είπε: «Αν νιώθεις σίγουρος για τον εαυτό σου πήγαινε. Ολα θα είναι εντάξει εδώ». Η δεύτερη κόρη του Γκαγκάριν γεννήθηκε στις αρχές του 1961, λίγο πριν από την πτήση του. Την ονόμασαν Γκαλότσκα, που σημαίνει «πνοή της άνοιξης».
Κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας της εκτόξευσης, όταν όλοι είχαν άγχος και ανησυχία, μόνο αυτός έμοιαζε να είναι ήρεμος. Κανείς δεν ήξερε πώς θα αντιδρούσε ο ανθρώπινος οργανισμός και ιδιαίτερα ο ανθρώπινος εγκέφαλος όταν θα βρισκόταν μόνος σε μια κάψουλα, σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας, κάτω από το βομβαρδισμό της κοσμικής ακτινοβολίας και με το σκοτάδι της αβύσσου να καλύπτει τη μια πλευρά του ορίζοντα. Και παραπέρα, θα άντεχε την 6 έως 8 φορές μεγαλύτερη της γήινης αρνητική βαρύτητα κατά την επανείσοδο στην ατμόσφαιρα και θα άνοιγε το αλεξίπτωτο;

Μετά την πτήση του «Βοστόκ 1», ο αρχισχεδιαστής Κορολιόφ, επικεφαλής του σοβιετικού διαστημικού προγράμματος, είπε για τον Γκαγκάριν: «Καλός πιλότος είναι εκείνος που σε ένα λεπτό πτήσης μπορεί να κάνει τόσες παρατηρήσεις και να βγάλει τόσα συμπεράσματα, που θα κάνει ένα ολόκληρο ινστιτούτο να τα αναλύει επί ένα χρόνο. Αυτό που μας ικανοποίησε ιδιαίτερα ήταν ότι ο Γκαγκάριν σε αυτά τα 108 λεπτά μπόρεσε να δει τόσα πολλά και να εμπλουτίσει την επιστήμη με πολύτιμες πληροφορίες και συμπεράσματα».

Σε αντίθεση αγεφύρωτη με τα παλιά παράσημά του
Η υποδοχή του Γκαγκάριν ήταν πραγματικά υποδοχή ήρωα, όχι μόνο στην πατρίδα του, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο όπου περιόδευσε σαν πρέσβης καλής θέλησης. Εγινε βουλευτής του Ανώτατου Σοβιέτ και ορίστηκε Διοικητής του Αγήματος Κοσμοναυτών.
Καθώς τα χρόνια περνούσαν ο Γκαγκάριν ένιωσε την ανάγκη να ξαναπετάξει. Το 1967 άρχισε να εκπαιδεύεται για την πρώτη πτήση με διαστημόπλοιο «Σογιούζ». Στις 27 Μάρτη του 1968, σε ηλικία 34 ετών, ο Γιούρι Γκαγκάριν σκοτώθηκε κατά την εκτέλεση του καθήκοντος, στη συντριβή του νέου μοντέλου αεριωθούμενου που δοκίμαζε. Το θάνατό του πένθησαν άνθρωποι σε όλον τον κόσμο. Οι στάχτες του θάφτηκαν μαζί με τις στάχτες των άλλων ηρώων της Σοβιετικής Ενωσης στο τείχος του Κρεμλίνου. Προς τιμήν της μεγάλης συνεισφοράς του στην εξερεύνηση του Διαστήματος δόθηκε το όνομά του σε έναν κρατήρα στο φεγγάρι.
Οι άνθρωποι της κοινωνίας του αύριο, αυτής που θα έχει αποβάλει την αρχαία σκουριά της εκμετάλλευσης και τη βαρβαρότητα που γεννά, καθώς θα ανοίγουν τα φτερά τους προς τα άστρα, έχοντας πια ειρηνέψει μεταξύ τους και με τον πλανήτη τους, θα θυμούνται με περηφάνια ότι πρωτοπόροι του Διαστήματος, ήταν οι πρωτοπόροι της νέας κοινωνίας.

Aυτή τη στιγμή, 13 άνθρωποι βρίσκονται σε τροχιά γύρω από τη γη στο Διεθνή Διαστημικό σταθμό.

1. The Space Shuttle Discovery hurtles toward space after liftoff from Launch Pad 39A at NASA’s Kennedy Space Center in Florida at 6:21 a.m. on April 5th, 2010. The seven-member is delivering the multi-purpose logistics module Leonardo, filled with supplies, a new crew sleeping quarters and science racks that will be transferred to the International Space Station’s laboratories. The crew also will switch out a gyroscope on the station’s truss, install a spare ammonia storage tank and retrieve a Japanese experiment from the station’s exterior. (NASA/Tony Gray and Tom Farrar)

The Soyuz TMA-18 space ship is rolled out of a hangar to the launch pad at Baikonur cosmodrome in Kazakhstan, March 31, 2010 for the start of the new Soyuz mission to the International Space Station on April 2, 2010. (REUTERS/Sergei Karpukhin) #

Russian cosmonaut Fyodor Yurchikhin takes part in a training session at the Star City space center outside Moscow April 1, 2010. Yurchikhin is scheduled to fly to the International Space Station (ISS) in a Soyuz TMA-19 spacecraft. (REUTERS/Sergei Remezov) #

The Soyuz TMA-18 spaceship is transported by train to the launch pad at Baikonur cosmodrome in Kazakhstan, March 31, 2010. (REUTERS/Sergei Karpukhin) #

Russian cosmonaut Alexander Skvortsov and US astronaut Tracy Caldwell Dyson speak while wearing their space suits at Kazakhstan’s Russian-leased Baikonur cosmodrome on April 2, 2010 not long before launch to the International Space Station (ISS). (VYACHESLAV OSELEDKO/AFP/Getty Images) #

A Russian Orthodox priest blesses the Soyuz TMA-18 spacecraft at Baikonur Cosmodrome on April 1, 2010. (VYACHESLAV OSELEDKO/AFP/Getty Images) #

The Soyuz TMA-18 rocket launches from the Baikonur Cosmodrome in Kazakhstan April 2, 2010. A U.S.-Russian crew blasted off in the Russian Soyuz spaceship on Friday for a half-year odyssey aboard the International Space Station. (REUTERS/Carla Cioffi) #

The Russian Soyuz TMA-18 spacecraft, carrying the International Space Station (ISS) crew of U.S. astronaut Tracy Caldwell Dyson and Russian cosmonauts Alexander Skvortsov and Mikhail Kornienko, blasts off from its launchpad at Baikonur cosmodrome April 2, 2010. (REUTERS/Sergei Karpukhin) #

The Soyuz TMA-16 spacecraft departs from the International Space Station carrying NASA astronaut Jeffrey Williams, Expedition 22 commander; and Russian cosmonaut Maxim Suraev, Soyuz commander and flight engineer. Undocking occurred at 4:03 a.m. (EDT) on March 18, 2010. Suraev guided the spacecraft to a parachute-assisted landing at 7:24 a.m. near the town of Arkalyk, Kazakhstan, wrapping up a five-and-a-half-month stay aboard the space station. (NASA) #

The Houston metropolitan area, seen at night in this image photographed by an Expedition 22 crew member on the International Space Station on Thursday March 18, 2010. (AP Photo/NASA) #

A view of Libya and the Gulf of Sirte from the International Space Station on March 23rd, 2010 at an altitude of 337 km. (NASA/JSC) #

Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) astronaut Soichi Noguchi, Expedition 23 flight engineer, uses a still camera at a window in the Cupola of the International Space Station on March 28th, 2010. (NASA) #

«The World», man-made islands in the United Arab Emirates, seen from the ISS in low earth orbit on March 19th, 2010 (NASA) #

The International Space Station flies across the moon over NASA’s Kennedy Space Center in Florida approximately 15 minutes before the launch of space shuttle Discovery on the STS-131 mission. (NASA/Fernando Echeverria) #

In the Vehicle Assembly Building at NASA’s Kennedy Space Center in Florida, space shuttle Discovery rolls through the open door of High Bay 1 into the night air on its 3.4-mile journey to Launch Pad 39A. The seven-member STS-131 crew will deliver the multi-purpose logistics module Leonardo to the International Space Station aboard Discovery. (NASA/Amanda Diller) #

NASA astronaut Dorothy Metcalf-Lindenburger, STS-131 mission specialist, attired in a training version of her shuttle launch and entry suit, is pictured during a water survival training session in the Neutral Buoyancy Laboratory (NBL) near NASA’s Johnson Space Center on September 17th, 2009. (NASA) #

The space shuttle Discovery sits on launch pad 39A Friday, March 19, 2010 at Kennedy Space Center, Florida. The payload, at left, is being transferred into the payload change out room where it will later be moved into the cargo bay of the shuttle. (AP Photo/Florida Today,Michael R. Brown) #

An overall view of the space shuttle flight control room in the Johnson Space Center’s Mission Control Center during launch countdown activities a few hundred miles away in Florida, site of space shuttle Discovery’s STS-131 launch on April 5th, 2010. In the foreground are flight directors Tony Ceccacci (left) and Bryan Lunney. (NASA) #

In the White Room at Launch Pad 39A at NASA’s Kennedy Space Center in Florida, United Space Alliance space suit technicians ensure that the launch-and-entry suit of STS-131 Mission Specialist Stephanie Wilson fits properly before she enters space shuttle Discovery through the crew hatch in the background. (NASA/Sandra Joseph and Kevin O’Connell) #

The brilliance of space shuttle Discovery’s liftoff at NASA’s Kennedy Space Center in Florida is reflected in the water near Launch Pad 39A. The seven-member crew will deliver the multi-purpose logistics module Leonardo, filled with supplies, a new crew sleeping quarters and science racks that will be transferred to the International Space Station’s laboratories. (NASA/Scott Andrews) #

Space Shuttle Discovery is seen streaking into space (to the left) as a plume of smoke floats through the air after it blasted off from launch pad 39-A at the Kennedy Space Center on April 5, 2010, in Cape Canaveral, Florida. (Joe Raedle/Getty Images) #

A colorfully-lit cloud left by Space Shuttle Discovery hovers over Pad 39-A at Kennedy Space Center April 5, 2010, in Cape Canaveral. (Matt Stroshane/Getty Images) #

Backdropped by a cloud-covered part of Earth, the STS-131 external fuel tank (ET) begins its separation from the Space Shuttle Discovery following launch on April 5th, 2010. (NASA) #

The space shuttle Discovery and the International Space Station are in the midst of their rendezvous and docking activities in this image photographed by an Expedition 23 crew member aboard the orbital outpost on April 7th, 2010. Part of a docked Russian spacecraft can be seen in the foreground. (NASA) #

NASA astronaut James P. Dutton Jr., STS-131 pilot, is pictured on the aft flight deck of space shuttle Discovery during flight day one activities on April 5th, 2010. (NASA)#

This front-on, 800mm view of the top part of Discovery’s cabin was provided by one of the Expedition 23 crew members on board the International Space Station on April 7th, 2010. The shuttle was in the midst of a back-flip, performed to enable the station’s cameras to survey it for possible damage. The rendezvous and subsequent docking occurred early on April 7. (NASA) #

A view of southern Egypt, Lake Nasser, and circular fields north of Sudan, seen from the International Space Station on March 1st, 2010. (NASA/JSC) #

Heavily distorted by the Earth’s atmosphere, the Moon is seen rising above the Atlantic Ocean on March 31st, 2010. (NASA/JSC) #

The station’s robotic Canadarm2 grapples the Leonardo Multi-purpose Logistics Module (MPLM) from the payload bay of the docked space shuttle Discovery (STS-131) for relocation to a port on the Harmony node of the International Space Station on April 7th, 2010. (NSAA) #

The Japanese Kibo complex of the International Space Station is featured in this image photographed by an STS-131 crew member while space shuttle Discovery remains docked with the station on April 7th, 2010. (NASA)#

This detailed astronaut photograph released by the NASA Earth Observatory on April 12, 2010 and acquired on March 31, 2010 provides a rare cloud-free view of the northern end of Semirara Island, located 280 kilometers south of Manila in the Philippines. The northern part of the island is dominated by the open pit Panian Coalfield, the largest of three coalfields on the island. Plumes of sediment from overburden piles enter the Sulu Sea along the northern and eastern coastline of the island. (NASA EARTH OBSERVATORY/AFP/Getty Images) #

With 13 astronauts and cosmonauts on board the station at one time, activities around the galley in the Unity node get rather busy at meal time. Over half the 13 are seen in this flight day five aggregation on April 9th, 2010. NASA astronaut James P. Dutton Jr., STS-131 pilot, prepares part of his meal at left. Also pictured clockwise (from the right) are JAXA astronaut Soichi Noguchi and NASA astronaut Tracy Caldwell Dyson, both Expedition 23 flight engineers; NASA astronauts Stephanie Wilson and Clayton Anderson, both STS-131 mission specialists; along with Russian cosmonauts Oleg Kotov and Mikhail Kornienko, Expedition 23 commander and flight engineer, respectively. (NASA) #

Two Russian spacecraft docked with the International Space Station are featured in this image photographed by an STS-131 crew member while space shuttle Discovery remains docked with the station on April 8th, 2010. (NASA) #

NASA astronaut Clayton Anderson, STS-131 mission specialist, views a bubble within a water blob floating freely between him and the camera, on the mid-deck of space shuttle Discovery while docked with the International Space Station on April 12th, 2010. (NASA) #

Dwarfed by space shuttle Discovery, NASA astronauts Rick Mastracchio (right) and Clayton Anderson, both STS-131 mission specialists, are seen working in Discovery’s aft payload bay during the mission’s third and final session of extravehicular activity (EVA) as construction and maintenance continue on the International Space Station ion April 13th, 2010. During the six-hour, 24-minute spacewalk, Mastracchio and Anderson hooked up fluid lines of the new 1,700-pound tank, retrieved some micrometeoroid shields from the Quest airlock’s exterior, relocated a portable foot restraint and prepared cables on the Zenith 1 truss for a spare Space to Ground Ku-Band antenna. (NASA) #

NASA astronauts Rick Mastracchio and Clayton Anderson, participate in the mission’s second session of extravehicular activity (EVA) on April 11th, 2010, as construction and maintenance continue on the International Space Station. During the seven-hour, 26-minute spacewalk, Mastracchio and Anderson unhooked and removed the depleted ammonia tank and installed a 1,700-pound ammonia tank on the station’s Starboard 1 truss, completing the second of a three-spacewalk coolant tank replacement process. The thin line of Earth’s atmosphere appears in frame center. (NASA) #

The Aurora Australis, viewed by astronauts aboard the ISS, 356 km above the Indian Ocean on March 28th, 2010. (NASA/JSC) #

The Aurora Australis, air glow, and cloud-obscured city lights – blurred by the relative motion of the ISS during the long-exposure photograph. Two Russian spacecraft, docked to the ISS, are seen in the foreground of this April 4th, 2010 image. (NASA/JSC) #

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s